Mikä on pyhä ehtoollinen? »Sen määritelmä ja merkitys

Anonim

Kristinuskon pyhä teksti on Raamattu, ja sen levittäminen kaikkialla maailmassa on ollut avain kristillisen sanoman leviämiseen. Raamattu on jaettu kahteen osaan, Vanha testamentti ja Uusi testamentti. Tämä ero liittyy ennen Jeesuksen Kristuksen saapumista ja sen jälkeen. Yksi Uuden testamentin perustavanlaatuisista jaksoista on tarina Jeesuksen Kristuksen viimeisen ehtoollisen kulusta. Tämä tapahtuma on enemmän kuin raamatullinen jakso, koska se on olennainen osa kristillistä liturgiaa.

Raamatun tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että Viimeisen ehtoollisen jakso on ratkaiseva tekijä kristillisen eukaristian juhlimisessa. Viimeisen ehtoollisen aikana kaksitoista apostolia syö leipää ja viiniä, ja nämä elementit symboloivat Jeesuksen Kristuksen ruumista ja verta, rituaalia, jota voidaan noudattaa kaikissa messuissa, joita vietetään, kun pappi syö pyhitetyn isäntän, joka symboloi leipää ja juo pieni malja.

Kristityt on valtuutettu juhlimaan Kristuksen kuoleman muistomerkkiä, jota kutsutaan myös ”Herran ehtoolliseksi” (1. Korinttilaisille 11:20).

Aikamme vuonna 33 Jeesus Kristus muodosti tämän juhlan juutalaisten pääsiäisen yönä. Pääsiäinen oli festivaali, joka järjestettiin kerran vuodessa Nisan 14. päivänä (juutalaisten kalenterikuukausi). Ilmeisesti juutalaiset laskivat kevään päiväntasauksen päivämäärän, eli siitä päivästä, jolloin on noin kaksitoista tuntia valoa ja kaksitoista tuntia pimeyttä. Nisan-kuukausi alkoi, kun kevään päiväntasausta lähinnä oleva uusi kuu voitiin nähdä ensimmäistä kertaa. Pääsiäinen alkoi 14 päivää myöhemmin auringonlaskun jälkeen.

On niitä, jotka uskovat, että Jeesus todella muutti leivän lihaksi ja viini vereksi. Jeesuksen ruumis oli kuitenkin vielä täydellinen, kun hän tarjosi leipää. Voidaanko sitten sanoa, että apostolit söivät Jeesuksen lihaa ja joivat hänen vertaan? Ei, se olisi ollut kannibalismia ja Jumalan lain rikkomista (1.Mooseksen kirja 9: 3, 4, 3.Mooseksen kirja 17:10). Luukkaan 22:20 mukaan Jeesus sanoi: "Tämä malja merkitsee uutta liittoa vereni kautta, joka vuodatetaan sinun nimessäsi." Tuliko kuppi todella "uudeksi liitoksi"? Se on mahdotonta, koska sopimus on sopimus; Se ei ole aineellinen esine.

Siksi leipä ja viini ovat vain symboleja. Leipä edustaa Kristuksen täydellistä ruumista.